جلسه غیرعلنی مجلس برای نحوه تشکیل کمیسیون‌ها

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس درباره نحوه تشکیل کمیسیون‌های مجلس خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام علیرضا سلیمی روز یکشنبه گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تشکیل کمیسیون‌ها و برخی از کمیسیون‌هایی که متقاضی برای آن زیاد بوده و برای برخی متقاضی کم است، به صورت غیر علنی تشکیل جلسه دادند.

نمایندگان تا پایان هفته گذشته فرصت داشتند تا فرم سوابق کاری و تخصصی و تحصیلی خود به همراه مدارک خود را به منظور امتیازبندی برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه کنند. امتیازبندی نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به صورت الکترونیکی و توسط سیستم انجام می‌شود و شب گذشته فرصت این امتیاز بندی‌ها به پایان رسید.

در صورتی که نماینده یا نمایندگانی نسبت به امتیاز بندی انجام شده اعتراض داشته باشند اعتراض آنها در جلسه مشترک هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طبق ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم های امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

تبصره۱- فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌های: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب جلسه مشترک هیأت رئیسه و کمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌رسد.

تبصره۲- به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرائی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.

همچنین بر اساس ماده ۳۷ آیین نامه داخلی، هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

تبصره ۱- پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی‌که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت بیست و چهار ساعت اعتراض خود را مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیأت مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهائی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض، اقدام کند.

تبصره ۲- بین افرادی که رأی مساوی آورده و احتساب آنان به عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون می‏شود قرعه‏کشی انجام می‏گیرد.

تبصره ۳- امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون‌هایی که بیشترین متقاضی دارد، انجام می‌شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون‌های مذکور، نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می‌شوند.

تبصره ۴- نمایندگانی که در هیچ‌یک از اولویت‌های خود انتخاب نشده‌اند موظفند از دیگر کمیسیون‌های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین نمایند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ثابل توجه مجلسیون IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    10 0
    مافیای پتروشیمی و نفت :::::: عمده درامدهای نفتی کشور ( شرکت غیرشفاف ملی نفت ) را در دو شرکت خصوصی مافیایی بجویید و بیابید : شرکت سرمایه گذاری اهداف - شرکت تابان فردا ........ قابل توجه مسنولان ، اساتید و دیگر دلسوزان ایران عزیز ... .... این دو شرکت با چراغ خاموش ، سهامدار اصلی بخش زیادی از پتروشیمیها و پالایشگاههای ایران هستند -- -- اهداف - - تابان فردا - - قوه قضاییه و مجلس میتوانند با تفحص قاطع از این دو شرکت + صندوق بازنشستگی صنعت نفت ، گره از اقتصاد ایران و کسری بودجه ، بگشایند !
    • سبکسازی تهران - الزام IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      3 0
      رشد قارچهای سمی در تهران ><>><> یک فاجعه و خودزنی بزرگ ملی است !! ><<>< چرا اقتصادمان به اینجا رسیده ؟! ..... یکی از دلایل تضعیف اقتصاد ، افزایش شدید کسری بودجه و تورم : تضعیف شدید منابع ثروتساز عمومی یعنی متعلق به دولت (مردم) است !! ..... بله رشد سرطانی بخش غیرمولد در تهران !! ::::: شناخت علل کسری بودجه دولت ، مهمترین موضوع در کاهش تورم است ... هم در زمینه از دست رفتن درامدهای کلان دولت و هم در زمینه هزینه های سنگین دولت ::::: یک فاجعه بزرگ و عجیب در اقتصاد اینکه ، طی سه دهه اخیر ، ستاد و دفاتر بسیاری شرکتهای دولتی و غیر دولتی از شهرهای اصلی عملیات و استقرار اصلی ، به تهران آمده و بعنوان یک بخش غیرمولد و هزینه زا ، هر روز مانند غده سرطانی از لحاظ فضا و پرسنل مورد نیاز یا سفارشی ، بزرگ و بزرگتر میشوند :::: اما در طرف مقابل ، صنایع و معادن ارزشمند دولتی ، همان صنایع و معادنی که مولد دلار و ثروتساز برای خزانه دولت (مردم) هستند ، با قیمتهای ارزان به ویژه خواران و حیات خلوتهای خصوصی و در بهترین حالت (!) به برخی صندوقهای بازنشستگی یا به تعاونیهای سهام عدالت واگذار شده اند . :::: فاجعه بسیار بزرگی است و یکی از ریشه های تورم ، این سونامی ویرانگر اقتصادی است .
 :::: یعنی کوچک شدن بخش مولد و ثروتساز دولت ، همزمان بزرگ شدن سریع بخش غیرمولد در تهران ::: که نتیجه این فاجعه در کنار سایر عوامل ، کسری بودجه دولت و تورم زایی بوده است . :::: چاره کار چیست ؟!! ...... ایجاد روند معکوس .... یعنی کوچک سازی قاطع بخش غیرمولد اقتصاد .... و تقویت بخش مولد اقتصاد !! :::: تکثیر قارچهای سمی تهران ، عامل مکیدن خون اقتصاد است !! ::::: مکیده شدن خون اقتصاد ، همان تورم کمرشکن و مخرب است ! .... قارچهای سمی تهران را ریشه کن کنید تا اقتصاد جان بگیرد !! :::: و رضایت عمومی در کل کشور و حتی در تهران ، افزایش یابد .
  • قابل توجه مجلسیون IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    8 0
    مافیای پتروشیمی و نفت :::::: عمده درامدهای نفتی کشور ( شرکت غیرشفاف ملی نفت ) را در دو شرکت خصوصی مافیایی بجویید و بیابید : شرکت سرمایه گذاری اهداف - شرکت تابان فردا ........ قابل توجه مسنولان ، اساتید و دیگر دلسوزان ایران عزیز ... .... این دو شرکت با چراغ خاموش ، سهامدار اصلی بخش زیادی از پتروشیمیها و پالایشگاههای ایران هستند -- -- اهداف - - تابان فردا - - قوه قضاییه و مجلس میتوانند با تفحص قاطع از این دو شرکت + صندوق بازنشستگی صنعت نفت ، گره از اقتصاد ایران و کسری بودجه ، بگشایند !
  • عدرخواهی مجلس از مردم IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    8 0
    مسنولان کشور به ویژه روسای قوا و نمایندگان ( به ویژه نمایندگان کمیسیونهای اقتصادی ، اجتماعی ، صنعت و معدن ، بودجه و تلفیق ) برای تکرار فاجعه تورم بالای ۳۰ درصد باید از مردم عذر خواهی کنند ؟! ...... تفکرات اقتصادی دچار انحراف و ایراد اساسی میباشد ! .... پای زندگی میلیونها نفر در میان است . ..... اشتباهات اساسی در تفکرات و تصمیمات اقتصادی وجود دارد .... >>>>> و مهمترین انحراف : چوب حراج بر صنایع و معادن دولتی بی نظیر و ثروتساز ، در قالب خصوصی سازی سراپا فساد است !!! ... صنایع و معادن دولتی متعلق به خزانه و کل مردم هستند !! .... واگذاری آنها به حیات خلوتها و حتی به صندوقهای بازنشستگی ، خیانت به مردم و خودکشی اقتصادی است !! :::::: ضمنا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با چندین دوره حضور در مجلس و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس ، چگونه به خود اجازه میدهد کاندیدای ریاست جمهوری شود ؟؟!! ...... ایشان باید تاکنون ضمن عذرخواهی ، استعفا داده باشد !! ....... ایشان فساد در صنایع و معادن کرمان را رسیدگی کند ، حل مشکلات کشور پیشگش !!!
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    شورای نگهبان گفته شیوه بررسی اعتبارنامه ها قانونی نبوده پس هر کاری تا زمان بررسی مجدد اعتبارنامه ها غیرقانونی است
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    0 0
    زد و بند غیر علنی برای تقسیم غنائم
  • ناکارامدی قوانین !! IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    5 0
    { تورم و فاصله طبقاتی زیاد } بع علت ناکارامدی قوانین ، عامل مهم نارضایتی در جامعه است و ضمنا اختلاف درامد خودش یک عامل تفاوت قدرت خرید و عامل تشدید تورم است !! ....... <<< ضمن اخطار به مسنولان کشور به ویژه مجلس : لازم است قاطعانه و سریعا فاصله طبقاتی و تفاوت حقوق در جامعه را کاهش دهید !! ////// وگرنه برای کل کشور گران تمام خواهد شد !! ( گرانتر از قبل ) //// .... در هیچ کشوری چنین فاصله درامدی بین { پزشک و پرستار و سایر کادر درمانی } یا بین { مهندس و تکنیسین و کارگر } وجود ندارد !! //// نیاز به اصلاح قوانین یا اجرای بهتر قوانین است !! //// موضوع بسیار جدی است !! .... { تورم و فاصله طبقاتی زیاد } .... عارضه یابی و سرفصل برنامه ها ی اصلاحی شما چیست ؟!! ....... ---------- .... با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید ببینید که .... حقوق یک پزشک در امریکا حداکثر سه برابر یک پرستار است ... نه مانند ایران سی برابر ، صد برابر یا بالاتر .... اینها نشات گرفته از قوانین ناقص برای پرداخت حقوق و کم کاری رسانه ها است . حل اینها نیازمند قوانین بهتر میباشد . مجلس باید در خصوص اصلاح قوانین پرداخت عادلانه حقوق و وام در کشور ، حرکت اساسی انجام دهد .
  • کاهش فرار مالیاتی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    9 0
    فرار مالیاتی مهمترین علت تورم و فاصله طبقاتی است . در همه دنیا ، عامل اصلی تامین بودجه اصلی و عمومی کشور برای توسعه و رفاه مردم ، مالیات است . در همه دنیا ، عامل اصلی کنترل فاصله طبقاتی ، مالیات است . نرخ مالیات در اروپا تا ۶۰ درصد هم میرسد . ایران تاکنون بهشت فرار مالیاتی برای بسیاری صنایع فولادی و پتروشیمی و بسیاری بازاریان و دیگر اقشار ثروتمند جامعه بوده است . هر چند در دو سال اخیر اقدامات خوبی برای کاهش فرار مالیاتی انجام شده است اما هنوز حفره های زیادی وجود دارد .
  • اگر نماینده مردمید !! IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    6 0
    همه مجلسیان میدانند قیمت سوخت مجانی است . و میدانند این سوخت مجانی در حال تخریب اقتصاد ، تشویق به قاچاق و بدمصرفی است . :::: خب شما اگر نماینده واقعی شهرهای مربوط به خود هستید ، مردم را برای افزایش و واقعی سازی قیمت سوخت ، قانع و آماده نمایید !! :::: چرا این قدر در حاشیه هستید ؟!! :::: اگر نماینده واقعی شهرهای خود هستید ، به هر شکل ممکن مردم را آگاه کنید !! ::::
  • لطفا دقت و تفکر IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    6 0
    چرا عربستان با اقتصاد مشابه ایران ، صدها میلیارد دلار زخیره ارزی و چنین اقتصاد مستحکمی دارد ؟ ::::: چون عمده نفت و پتروشیمی عربستان همگی تحت مالکیت شرکت دولتی آرامکو است ::::: و درامد آرامکو دولتی در واقع به جیب دولت به عبارتی به جیب همه مردم عربستان میرود . ::::: لذا کسری بودجه عربستان و تورم آنها پایین است . ::::: خصوصی سازی در کشورهای صنعتی بهتر جواب میدهد اما در اقتصاد نفتی مانند ایران یا عربستان ، خصوصی سازی معادل خودکشی اقتصادی است . ::::: در یک کلام ، پایداری و احیای اقتصاد ایران با کاهش کسری بودجه و کاهش تورم ، وابسته به احیای صنایع و معادن ثروتساز ( تاراج شده ) دولتی است .
  • لطفا دقت و تفکر IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
    6 0
    چرا عربستان با اقتصاد مشابه ایران ، صدها میلیارد دلار ذخیره ارزی و چنین اقتصاد مستحکمی دارد ؟ ::::: چون عمده نفت و پتروشیمی عربستان همگی تحت مالکیت شرکت دولتی آرامکو است ::::: و درامد آرامکو دولتی در واقع به جیب دولت به عبارتی به جیب همه مردم عربستان میرود . ::::: لذا کسری بودجه عربستان و تورم آنها پایین است . ::::: خصوصی سازی در کشورهای صنعتی بهتر جواب میدهد اما در اقتصاد نفتی مانند ایران یا عربستان ، خصوصی سازی معادل خودکشی اقتصادی است . ::::: در یک کلام ، پایداری و احیای اقتصاد ایران با کاهش کسری بودجه و کاهش تورم ، وابسته به احیای صنایع و معادن ثروتساز ( تاراج شده ) دولتی است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس