به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده مرصاد مطلبی با عنوان رقص دیپلماتیک اردوغان در آتش خاورمیانه را منتشر کرد که به شرح زیر است:

طبق گزارش هاآرتص، علیرغم تهدیدهای اردوغان، آمریکا روی میانجیگری ترکیه برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه حساب باز کرده است.

با افزایش تنش ها و احتمال پاسخ ایران به ترور هنیه، اردوغان فعالانه در تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای مهار خشم ایران مشارکت داشته است.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه که به مصر سفر کرده بود، روز یکشنبه اعلام کرد که ترکیه به پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری خواهد پیوست. اما درست مانند قبل از حمله آوریل، زمانی که ترکیه از قبل از برنامه‌ها و دامنه حمله از ایران مطلع شد و واشنگتن از آن خواست برای محدود کردن دامنه حمله بر ایران تأثیر بگذارد، این بار نیز در حال انجام اقدامات دیپلماتیک علیه ایران است.

ترکیه هفته گذشته به موفقیت بین المللی چشمگیری دست یافت و از سوی ایالات متحده به دلیل نقش مهمش در تکمیل قرارداد تبادل زندانیان بین ایالات متحده و روسیه مورد تحسین و قدردانی قرار گرفت. این اولین بار نیست که ترکیه توانایی‌های دلالی موفق خود را در معاملات مبادله زندانیان یا سایر قراردادهای بین‌المللی، مانند قرارداد غلاتی که با روسیه و اوکراین آغاز و تکمیل کرد، نشان می‌دهد. با این حال، با وجود اهمیتی که ایران برای روابط خود با ترکیه و منافع مشترک منطقه ای آنها قائل است، مشخص نیست که آیا ترکیه می تواند ایران را متقاعد کند که دامنه حمله خود را محدود کند یا خیر.

ترکیه هم اکنون می گوید که لازم است اسرائیل به خاطر ترور هنیه مجازات شود. با این حال، ترکیه به نفع سیاسی خود نیز فکر می کند و تشخیص می دهد که جنگ منطقه ای در حال حاضر به نفعش نیست. ترکیه در این مورد تنها نیست. به نظر می رسد که همه کشورهای منطقه نه تنها برای حمله نظامی، بلکه برای یک چشم انداز سیاسی جدید که احتمالاً بین اسرائیل و ایران درگیری ایجاد می کند، آماده می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 0
    سیاستهای کلی نطام را رهبری نمی تویسند مجمع که تمام احزاب سیاسی داخل نطام درش نماینده دارند تدوین می کنند ...
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      رهبری فرمودن اتقام مهمان با ما هست
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    6 8
    با اینکه اذیتتون میکنه ولی ترکیه داره به بازیگر اصلی خاورمیانه تبدیل میشه
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    18 4
    سفارت اسرائیل رو تو ترکیه بزنین بعد به این عردوغان تورچ بگین خوددار باش، هیچ عکس العملی نشون نده جانم، ببینیم چی میگه!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤔
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    9 2
    خدا این ترکیه را لعنت کند به منطقه و اعراب خیلی خیانت کرد نوکر اسراییل و امریکا اگر ترکیه با داعش و اسراییل همکاری نمی کرد تا حالا هم امریکا از منطقه بیرون رفته بود هم اسراییل نابود شده بود توی تک تک این خون ها ترکیه هم شریک است
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    13 1
    به حامیان داعش اعتنا نکنید .
  • حمیدرضا IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 2
    این تورکیه لاشخور هرجا بوی گند جنگ باشه حاظره.اینبار به حول و قوه الهی دندوناش تو دهنش..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس