وعده رهبر حزب مخالف دولت انگلیس درباره شناسایی کشور مستقل فلسطین

کمتر از سه هفته مانده به انتخابات سراسری انگلیس، رهبر حزب کارگر در تداوم تلاش‌ها برای جلب آراء انتخاباتی، اعلام کرد که در صورت تصاحب قدرت، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

به گزارش مشرق، کی‌یر استارمر صبح پنجشنبه (به وقت محلی) طی سخنانی در شهر منچستر، برنامه‌های حزب کارگر را برای اداره کشور ارائه کرد. وی در حوزه سیاست‌ خارجی متعهد شد که در راستای ازسرگیری روند صلح خاورمیانه، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

رهبر حزب کارگر پیشتر نیز طی مصاحبه‌ای گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، کشور مستقل فلسطین را «در زمان مناسب» به رسمیت خواهد شناخت.

دولت محافظه‌کار انگلیس اصرار دارد که این اقدام را زمانی صورت می‌دهد که به راه حل موسوم به دو دولتی کمک کند. دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس بهمن ماه سال گذشته مدعی شد که لندن می‌تواند پس از برقراری آتش بس در غزه، بدون منتظر ماندن برای نتیجه مذاکرات چند ساله و طولانی مدت میان (رژیم) اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر راه حل دو کشوری، به صورت رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

زمانی که لابی صهیونیسم به این اظهارات کامرون واکنش نشان داد، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس طی سخنانی در پارلمان اعلام کرد که تغییری در موضع لندن رخ نداده و پایبندی به راه حل دو دولتی، موضع دیرینه کشور بوده است.

وعده حزب کارگر انگلیس نیز با موضع کنونی دولت لندن تفاوت چندانی ندارد و به نظر می‌رسد که طرح این وعده، تلاشی برای جلب آراء حامیان فلسطین در انتخابات پیش رو است که طی ۸ ماه اخیر، از مواضع این حزب در قبال تحولات فلسطین سرخورده شده‌اند.

استارمر و سوناک به عنوان رهبران دو حزب اصلی انگلیس، مواضع نسبتا مشابهی را نسبت به مساله فلسطین اتخاذ کرده‌اند. هنگامی که سوناک در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آرزو کرد که این رژیم، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را شکست دهد، استارمر در لندن، در اظهاراتی بحث‌برانگیز مدعی شد که رژیم اسرائیل حق دارد برای شکست جبهه حماس، نوار غزه را محاصره و فلسطینی‌ها را از حقوق اولیه انسانی خود محروم کند.

وی در گفت‌ وگو با شبکه رادیویی ال‌بی‌سی، ادعا کرد: «اسرائیل حق دارد هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) را سالم و سلامت بازگرداند». وی همسو با سیاست دولت لندن، حماس را مسئول رنج و مشکلات مردم فلسطین دانست.

زمانی که اعتراضات عمومی در انگلیس به افزایش آمار شهدای غزه بالا گرفت، استارمر مدعی شد که برقراری آتش‌بس در غزه، حماس را جسورتر و امنیت تل‌آویو را به مخاطره می‌اندازد. اظهاراتی که با واکنش تند اعضای حزب کارگر و موجی از استعفای نمایندگان شوراهای شهرهای مختلف انگلیس مواجه شد.

او در مقطعی برای توجیه موضع حزب کارگر ادعا کرد که اگر این حزب در انتخابات سراسری آتی پیروز شود و سکان دولت را به دست بگیرد، باید بتواند در چارچوب روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل تعامل و پشت یک میز مذاکره کند. ادعایی که بسیاری در داخل بر نمی‌تابند و خواهان قطع روابط با این رژیم و اخراج سفیر آن از خاک انگلیس هستند.

بر اساس برنامه اعلام شده، انتخابات سراسری در انگلیس ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. حزبی که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام (۳۲۶ کرسی به بالا) را کسب کند برای ۵ سال قدرت را به دست می‌گیرد. طبق نظرسنجی‌ها حزب مخالف دولت (کارگر) شانس بالایی برای پیروزی و تصاحب قدرت دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس